Archive for november, 2017

Uppstart i träningen

Efter att Simon yttrade att ”det började synas” att jag inte tränade så mkt för några veckor sedan förstod jag att det var dags att ta tag i strukturerad träning igen. Inte mig emot! Två dagar senare märkte jag att jag inte längre kom i mina nya snygga byxor som jag köpt för ngn månad sedan och som där och då satt som ett smäck. Mission accomplished! Från triathlet till fet hade alltså funkat. Säsongsvila hade varit lyckad.

Nu har jag säsongsvilat klart och det är hög tid att styra upp livet, pösmagen och träningen. Det sjuka har varit att jag inte haft en enda timme över den här säsongsvilan, tvärtom har jag jobbat som en jävla galning istället och flängt runt på diverse möten och tillställningar. Se förra inlägget ”Förändringar”.

Det ska bli så kul att flytta hem till Ludvika/Norhyttan och känna trygghet i träningsrutinerna och hitta tillbaka till lite mer socialt umgänge i vardagen och träningen. Hoppas på att träningen faller på plats med de nygamla grupper jag kommer att träna med. Att dessutom veta vilka träningsrundor som finns och slippa leta/överraskas/komma vilse på 50% av passen kommer också bli skönt. Senaste året har jag uteslutande kört samma träningsvändor i Falun för att jag inte orkat leka upptäcktsfärd. I Ludvika har jag full koll och det finns massor av rundor jag inte kört på väldigt många år.

Såhär ser en ”normalvecka” ut just nu för mig under uppstarten av säsongen (och innan jag flyttar):

Mån: Löpning terräng, 60 min styrka (BodyPump), strech/rehab, månadens övning

Tis: Falu Masters simning 3-4000 m, löpintervaller styrka/exploisivitet, strech/rehab, månadens övning

Ons: lunchlöpning med kollegor, spinnningledare 60-90 min, strech/rehab, månadens övning

Tors: Falu Masters simning 3-4000 m, löpintervaller backe eller längre tröskelintervall i grupp #MPL, strech/rehab, månadens övning

Fre: (proffsfredag!) Egen simning 3-4000 m (distansfokus), Cykelintervaller wattbike, strech/rehab, månadens övning

Lör: Distanslöpning terräng i grupp, eventeullt 60 min lätt rull cykel, strech/rehab, månadens övning

Sön: Distanscykel, strech/rehab, månadens övning

Totalt blir det väl ca 10-15 timmar träning såhär års men tanken är att det varje vecka läggs på lite mer. Vilodag tar jag lite då och då när jag känner för det. Tex har det blivit jävligt såsigt denna vecka pga en känning i halsen. Vill inte riskera några långdragna sjukdomar så jag tar det säkra före det osäkra och vilar ut skiten till jag känner mig 100% igen.

Det här träningsupplägget har jag satt helt på eget bevåg och har alltså ingen tränare för tillfället. Jag trivs helt ärligt bäst med det då jag på senaste tiden att jag vill ha kontroll över min tid och ha mina egna rutiner som jag vet att jag mår bäst av. Men jag behöver verkligen något nedskrivet för att ta mig igenom hårda pass trots snö, kyla och trött kropp. Det har visat sig att det fungerar, bara jag har ett schema att följa! Vem som skrivit det har mindre betydelse men jag litar mer på mig själv än någon annan när det kommer till min egen träning. Kontrollfreak som jag tydligen är.

Ta det lugnt i trafiken så...

Det går framåt!!

Sist jag skrev någonting på bloggen så berättade jag att hade gjort illa knät. Hur illa det var visste jag inte då.

Den 18 September fick jag reda på att jag hade haft av mitt främre korsband i höger knä. Jag visste att det var illa, men inte så illa.

Sedan den 18 September så har det i princip bara gått utför ett bra tag, det har gjort ont, tårarna har runnit, ett slags mörker har lagt sig över hela mig. Att träningen är en stor del av mitt liv och hur jag mår det har jag vetat hela mitt liv, men att det skulle göra en sånhär stor skillnad på mig det visste jag inte.

Ett tag stod det ganska stilla med rehaben och de första två veckorna efter 18 september försökte jag bara få ut mitt ben rakt. Mer än såhär kunde jag inte sträcka ut det:

Under denna period trodde jag att det skulle vara ganska så omöjligt att kunna simma, cykla eller springa på ett bra tag. Men ingenting är omöjligt.

Idag är det den 10 November. Idag har jag simmat 1800m och 6000m totalt under hela veckan, det är ett stort steg i rätt riktning. Jag kan gå tillochmed springa/jogga på löpband och jag kan cykla. Det är en lång bit kvar, men jag ska tillbaka. Hur lång tid det kommer ta vet jag inte, men jag har lärt mig att man ska skynda långsamt.

För lite mer uppdatering om hur allt går med knät och allt annat, följ mig på instagram: cissssiii

Vi hörs!

Cecilia

...

Förändringar 2018

Så sakteligen har jag börjat att skapa struktur i tillvaron igen. Träningspass kläms in innan jobbet och efter. Just nu känns det dock som jag får vara nöjd att jag bara är där och bockar av dem för OJ vad tungt det går. Åtminstone att simma. Cyklingen och löpningen känns faktiskt någotsånär även om flåset inte är där det en gång varit (som för 5 v sedan :). Hur som helst gillar kag den strukturerade träningen mycket mer än den mer lustfyllda off-season träningen och framför allt vilan, som för mig är en pina. Det är tråkigt!

Som alltid under hösten så får jag mentalt överskott och tid att göra annat. Denna höst har jag tagit tag i tunga saker som länge har tyngt mitt hjärta och dragit energi helt omedvetet. Det har varit träning och boende. Jag har inte trivts i Falun. Det var inte alls som jag trodde när vi flyttade dit, tyvärr. Jag sks inte gå in på detaljerna men mycket i min vardag har tagit alldeles för mycket krut av mig, jag har blivit förbannad på både mig själv och på min träni g att det inte funkat som jag velat. Därtill en lägenhet med grannar ovanpå som har helt annan dygnsrytm än oss, vilket har inneburit att vi sovit extremt dåligt när vi varit i Falun. Så nu har både jag och Simon tagit tag i eländet.

Efter årsskiftet flyttar vi tillbaka till Norhyttan men letar ett enklare hus eller lägenhet i Ludvika. Jag har dessuom fått jobb på ett nystartat ÅF-kontor mitt inne i Ludvika och vår träning där börjar falla på plats. Det blir simning med Ludvika simsällskap, löpning med Mötesplats löpning (fd triathleten, MTB åkaren och förbundskaptenen Anders Olausson är sammankallande och håller rätt på oss) samt cykling med CSK Ludvika och på Gymmet i Ludvika där vi är instruktörer. Alla träningsfaciliteter som vi behöver finns i Ludvika och vi gillsr vårt häng i stan. Därtill har vi världens bästa fik och restaurang att käka på, Deliholkens Sött och salt, som snart öppnar nytt där vi kan fika hela dagarna i gott sällskap. Huset i Norhyttan som tillhör familjens gård står ju såklart kvar och vi kommer tillbringa helger och ledigheter där ute.

Tränandet och tävlandet ser ut att falla på plats och jag ser så mycket fram emot att äntligen komma hem och rota mog ordentligt efter allt flax, runt om i landet.

Nu ser jag fram emot 2018 som mitt bästa år hittills!

Om ni har en timme över så lyssna gärna på senaste podden jag var med i: Snorsportpodden med Emma Graaf

...

Tävlingsschema

november 2017
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930